Här är stapelvarorna i mitt skafferi

Bild via Pinterest

Det här blogginlägget innehåller vissa annonslänkar

Som ni vet så älskar jag kost och hälsa. Jag tycker att det är fantastiskt att vi kan påverka hur kroppen mår genom att göra medvetna val när vi handlar mat! Att stå i köket och baka eller laga någon god rätt är som terapi för mig, och jag kan njuta av att baka en kladdkaka lika mycket som en sallad. Men det är ändå något extra när jag lyckas få till ett recept som smakar onyttigt – men är näringsrikt. Det kan vara pasta eller brownies, det spelar inte det minsta roll. Huvudsaken är att det ger mycket näring och energi till kroppen!

Därför har jag ett gäng stapelvaror i mitt skafferi som jag vill tipsa er om. Det här är sådant som går åt med raketfart här hemma, oavsett om det används till bak eller matlagning. Here we go!

Kokosolja – Använder mest till bananpannkakor men också andra typer av rätter (oftast asiatiska). Går åt allra mest till raw-bakning, till exempel dessa brownies (klick). Kokosolja innehåller bland annat laurinsyra, en fettsyra som är viktig för vårt immunsystem, för att skydda oss mot virus. Fun fact: laurinsyra finns även i bröstmjölk!

Kokosolja finns HÄR!

Hampafrön – Frön av alla slag är en stapelvara i mitt skafferi, men jag vill slå ett slag för hampafrön. Dessa små, smaklösa frön kan du nämligen använda till precis vad som helst! Jag strösslar dem över yoghurt, mackor och sallader, använder till raw-bakning och häller dem alltid i min smoothie. Hampafrön innehåller massor av E-vitamin som återfuktar oss inifrån, och magnesium som verkar avslappnande på muskler och leder. De små fröna är också rika på Mangan, som boostar vår metabolism och fungerar som en antioxidant. Varje dag utsätts vi för fria radikaler och antioxidanternas uppgift är att skydda oss från dessa, eftersom de bryter ner våra celler i förtid.

Hampafrön finns HÄR!

i mitt skafferi
En favoritsallad med hampafrön

Mandel – Jag älskar nötter och mandel är min absoluta favorit. Förutom att de smakar såå gott, så innehåller mandlar en jädra massa vitaminer och mineraler! Det är till och med onödigt att skriva ner hela listan här, kolla istället på matkalkyl så ser ni själva.

Jag använder främst mandlar till att göra mandelsmör, granola och raw-godis. Men även som snabbt mellanmål on the go!

Mandel finns HÄR!

Mandelmjöl – Mjölet är såklart inte sämre än nötterna i sig, och dessutom en höjdare att använda i glutenfri bakning. Testa till exempel mitt bananbröd (klick) eller min morotskaka (klick). Två recept jag är mäkta stolt över!

Mandelmjöl finns HÄR!

i mitt skafferi
Min magiska morotskaka gjord på mandelmjöl

Bovetemjöl – Det är inte något vete i bovete utan det här är ett mjöl som är helt glutenfritt och kommer från en ört. Jag använder det främst i brödbak men bovete finns också som krossade korn vilket är perfekt att använda i gröten. Innehåller mycket olika B-vitaminer och magnesium. Här (klick) är ett smarrigt recept på overnight oats med bovete i.

Bovetemjöl finns HÄR!

Lönnsirap – Jag har börjat använda denna sötning ganska nyligen. Lönnsirap kommer från lönnträdets sav, som man kokar till en sirapskonsistens. Det är alltså en enkel och ren process som behåller alla näringsämnen – om du väljer just en ren lönnsirap. Det har ett lågt GI värde (det betyder inte att det är ”nyttigt” utan att blodsockret inte stiger så snabbt, utan hålls på en jämn nivå vilket är bättre för både kropp och sötsug). Jag använder bland annat lönnsirap i min chokladgranola!

Lönnsirap finns HÄR!

Kokossocker – Ett naturligt socker från kokospalmen med lågt GI värde och betydligt högre näringsinnehåll än det vita, raffinerade sockret. Jag använder kokossocker i recept med ”vanligt” socker och byter det rakt av, till exempel kladdkaka eller muffins. Mitt absoluta favoritrecept är de glutenfria browniesen som jag tog fram för FORNI. Alltså det är ett MÅSTE att smaka dem!

Kokossocker finns HÄR!

i mitt skafferi
Kladdiga brownies sötade med kokossocker, mm…

Hoppas ni gillade detta! Isåfall kommer en del två inom kort 🙂

XX

  1. Skulle du vilja skriva lite mer om er planering med barn? Hur tog ni beslutet, gjorde ni något speciellt när ni började försöka ex vitaminer, tog det lång tid att bli med barn etc?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.