Jordgubbssaft med mynta och rabarber

Räck upp en hand om du också älskar jordgubbar! Och rabarber. Och mynta. Isåfall kommer du också älska den här saften.

Min jordgubbssaft med mynta och rabarber är bara sötad med honung och är därför ett superbra alternativ till köpsaft, som oftast innehåller massor av socker och E-ämnen. Hållbarheten blir kortare, men helt ärligt, du kommer hinna dricka upp allt innan ändå!

Kombinationen jordgubb, rabarber, mynta och honung blev faktiskt en riktig smaksuccé. Barnsligt gott – men ändå så fräscht och somrigt. Eftersom den är sötad med honung är den dessutom ett hälsosamt alternativ.

Det känns extra lyxigt att vara hemma hos svärisarna, och kunna plocka allt direkt från landet. Kan knappast bli mer eko? Det hade varit om honungen kom från närmaste biodling, men ändå. Herregud vad jag längtar tills jag kan börja odla i min egna trädgård. 

jordgubbssaft med mynta

jordgubbssaft med mynta

Ta med en flaska på picknicken i sommar eller bjud över vänner på fika och servera ihop med mina kladdiga glutenfria brownies (klick). Oavsett så kommer saften vara en uppskattad törstsläckare i värmen!

1 liter koncentrerad jordgubbssaft med mynta

Ingredienser:

Ca 250 g rabarber
Ca 750 g jordgubbar
Två rejäla nävar mynta
1-2 dl honung (jag tog 2 och då blir den väldigt söt)
5 dl vatten

Gör såhär:

Börja med att skölja och rensa jordgubbarna. Skär rabarbern i små bitar. Lägg det tillsammans med mynta och vatten i en kastull och koka upp. Låt koka i 10 minuter och dra sedan kastrullen från plattan. Sila av saften och häll sedan tillbaka i en ren kastrull tillsammans med honung. Koka upp och rör om så honungen smälter samman med saften, dra kastrullen åt sidan och låt svalna.

Häll upp i glasflaska och förvara i kylen upp till 10 dagar. Serveras med 3/4 vatten eller något mindre, beroende på hur stark saft du föredrar. Enjoy!

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

FORNIS WELLNESS COACH

Jag älskar att experimentera med recept och det mesta inom hälsa. Jag är ju ändå utnämnd till kontorets wellnesscoach på FORNI - min drömtitel! I april 2020 blev jag mamma till världens goaste lilla tjej och försöker nu hitta balans mellan intressen och mammalivet.

Sommar i Sverige

Hej godingar!

Jag har tagit en liten oväntad paus i skrivandet, vi är nämligen nere i Småland (igen) och på något sätt tycks dagarna gå i ända när vi är här. Hemma har jag mer rutin i att skriva (och med livet generellt!) men här springer tiden liksom iväg.

Well, vi har haft det himla mysigt iallafall, trots det gråa vädret. Blivit mycket gos med familjen, en hel del film-och serie tittande, grillande, bakande och häng med vänner som bor här nere. Jag hoppas att det inte dröjer allt för länge innan vi flyttar ner hit, för jag längtar efter hus och trädgård att pyssla i så mycket att jag nästan spricker! Trivs väldigt bra i Stockholm och med “storstadslivet” men känner mig sällan så mycket som mig själv och så grundad som när jag är på landet.

Bjussar på några bilder från dagarna tills imorgon – då ska ni få lite recept som jag knåpat ihop på sistone. Kram!

När vi kom till Tranås ville Alva (Stellas kusin) åka och köpa godis. Så vi bunkrade upp rejält, sedan fick hon sova i vår stuga och spela kort in på småtimmarna. Supermysigt!
Vi åkte en sväng till Valdermarsvik och hälsade på några vänner över dagen. Vi seglade en del hit när jag var yngre så har många fina minnen från den här hamnen.
Var ute och puttrade med båten i solnedgången en fin kväll med Adam och hans bror.
Har grillat m a s s o r. Bland annat spetskål med lite olivolja och salt. Extremt gott!
En grå dag bestämde vi oss för att grilla korv och då bäddade jag in Stella i en filt. Mat i ena handen och bebis i andra är det som gäller nu för tiden <3
Min lilla gosbebis

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

När oron når en ny nivå

Det är hjärtskärande när ens bebis gråter.

Världen stannar upp för en sekund och man går igenom i huvudet vad gråten kan bero på. Är hon hungrig? Vill ha närhet? När bajsade hon sist? Eller oj, nappen!

Men vad gör man när ingenting fungerar? När, hur mycket man än vaggar och tröstar, så slutar inte gråten. Den blir till och med värre.

Det hände häromdagen.. och både panikkänslor och tårar sköljde över mig så intensivt att Adam fick ta över tröstandet.

Dagen innan pratade vi om hur smidigt allt varit än så länge och hur tacksamma vi är över det – nu gick jag igenom dödliga sjukdomar i mitt huvud och undrade vilken Stella hade fått. Tänkte till och med igenom alla Grey’s Anatomy avsnitt och försökte hitta samband. Misslyckades. Hörde hur gråten sakta tystnade utanför. Blev lite lugnare.

Adam blev lite chockad, jag har varit så lugn genom hela graviditeten och första månaderna. Så han frågade hur jag kunde bli så stressad av att hon grät. Hur kunde han inte bli det, tänkte jag. Jag menar, hon grät konstant i säkert tjugo minuter! Inte en lugn gråt, utan den typ av gråt som gör att en främling skulle stanna till och undra vad som har hänt. Vem som helst skulle väl bli stressad av det?

Jag insåg hur oron över en annan människa nu är en så stor del av mitt liv. Att det kommer komma så många stunder när det känns som att hjärtat slutar slå och paniken sätter sig i magen på ett fladdrande, obehagligt och omtumlande sätt. Om hon sätter i halsen, gör sig illa, inte svarar i telefonen, när hon inte vill berätta vad som hänt i skolan, när hon börjar dricka alkohol.. alla sjukdomar hon skulle kunna få, allt hon skulle kunna utsättas för och allt som jag bara inte kan styra över.

Men jag insåg också att det var mer än bara stress över mitt barns tårar. Någon djupt rotad mamma-som-ska-skydda-sitt-barn instinkt kickade in för första gången på riktigt. Och samtidigt passerade hennes liv (som inte ens har hänt än!!) i revy framför mina ögon. Hur mycket och vad jag än gör, så kommer hon bli ledsen någon gång. Kanske många gånger.

Jag kan inte skydda henne mot allt, utan att hindra henne från att leva.

Man kan väl bara göra sitt bästa som förälder. Men hur tusan ska man hitta en balans av att försöka leda ens barn rätt, och låta dem lära sig av sina misstag? SNÄLLA dela era tips för att vara en bra mamma och för att inte gå sönder av oro.

xx

 

  1. Hej du <3

    Först och främst uppskattar jag din blogg så mkt, är i precis samma period i livet med en 2-månaders bebis.

    Det är verkligen hemskt när de blir så ledsna. Det värsta är när de får totalpanik och liksom hetsar upp sig själva och man ser paniken i blicken och han nästan tappar andan av att skrika så mkt, usch! Det enda som hittills funkat för att lugna ner honom är att sätta honom i bärsjal eller sele, sjalen funkar dock bäst, för då blir han helt omsluten och trycks mot min kropp och lugnar tills slut ner sig och somnar ofta. Tips om du inte provat! Men är jag iväg och inte har den med mig har jag ingen susning om hur jag ska lugna honom, inget annat hjälper och jag mår så dåligt av att se honom så 🙁 och blir bara irriterad när andra försöker hjälpa och klappa på honom, känns som det bara blir värre…

    Har tyvärr inga tips gällande att hantera sin oro eftersom jag är i precis din sits, känner likadant! Ville bara ge lite igenkänning <3 vi vänjer oss nog! Kram

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Periodisk fasta – en vecka senare

Godmorgon!

För ett tag sedan berättade jag att jag skulle testa periodisk fasta och skrev ett inlägg om det här. Min tanke var att jag skulle testa i en vecka för att sen utvärdera hur jag mådde av det.

Jag har inte varit jätte strikt med just 16:8, ibland har jag ätit under nio timmar och vilat tarmarna i femton osv. Jag menar hur strikt kan man vara när man vill leva ett härligt liv!? Jag är inte den som stressar upp mig om middagen blir en timme senare än tänkt (borsett från när jag blir hangry hehe).

Första dagarna åt jag mellan 11-19 och någonstans halvvägs gick det över till 12-20, på ett ungefär. Det passar mig toppen att äta under det tidsintervallet, men är man en riktig frukostmänniska kan man ju testa typ 9-17.

Så, hur har det gått?

Väldigt bra! Det har inte alls varit jobbigt, jag har mått superbra bra och inte varit särskilt hungrig varken på morgonen eller under dagen.

Jag skrev ju i första inlägget att ville jag testa detta för att få mer rutin i mina måltider, minska sötsuget, rensa kroppen och sluta småäta – och jag kan faktiskt bocka av alla fyra! Eller ja, rensa kroppen är ju svårt att utvärdera, men tarmarna har varit igång iallafall..

Så här har en dag sett ut ungefär:

Startat dagen med kaffe, sedan den här salladen eller den här smoothien vid lunchtid (alternativt smoothiebowl). Två-tre timmar senare typ fröknäcke med ägg/avokado. Sen en rejäl middag! Här finns recept på varma rätter. Ibland har jag fått i mig ett till mellanmål där i mellan, och/eller nån ruta mörk choklad/nåt raw-bakverk. Eller en glass i sommarvärmen! För det är ju inte så att jag aldrig unnar mig, jag tycker att balans är viktigt!

Fördelarna skulle vara att: Minska eventuella inflammationer i kroppen, förbättra koncentrationen, öka energin, stabilisera blodsockret och eventuellt gå ner i vikt. Vikt har jag ingen aning om för jag äger ingen våg. Men blodsockret måste blivit stabilare för mitt sötsug har minskat rejält. Så himla glad över det! Och jag har inte blivit sådär panik hungrig när man får den där jag-måste-ha-mat-NU känslan.

Det har fungerat så pass bra att jag har fortsatt, är nu uppe i 10 dagar istället för en vecka som var tanken. Jag gillar dock inte att göra det till en grej att “köra periodisk fasta”, det känns naturligt att inte äta direkt när jag vaknar.

Gillar kommentaren som en av er läsare skrev, att man kan vara en fastare av sig själv. Det behöver inte vara en stor grej!

Snacks en dag i solen

Men amningen då?

Ja, några av er reagerade på att det kan vara dumt att testa detta när man ammar. Jag förstår er till 100 % – för det är såklart viktigt att man får i sig mycket näring till sin bebis.

Därför vill jag inte att vi ska förväxla periodisk fasta/tarmvila med någon slags diet. Det handlar ju mest om att äta under en kortare period under dagen, snarare än att äta mindre.

Jag vill alltså inte uppmuntra någon att banta eller svälta sig själv! Det är inte min grej, jag ser min blogg som ett forum som förhoppningsvis inspirerar till att äta en näringsrik kost.

Hur som helst sägs det att det är farligt att gå ner i vikt när man ammar för att det som rensas ut från mammans kropp överförs till bröstmjölken och då även till bebisen. Därför avråds gravida/ammande från detta. Och det låter ju rimligt, men samtidigt tänker jag att viktnedgång är en naturlig grej efter en graviditet. Vare sig man vill eller inte så förändras ju kroppen efter förlossningen – magen börjar dra ihop sig igen och kilon försvinner utan att man egentligen anstränger sig. För vissa mer, och för andra mindre. Så om jag nu gått ner lite så är det ingenting som gör mig orolig eftersom jag ätit sådan mat jag anser som nyttig och näringsrik.

Men jag frågade ändå min mamma (som är näringsterapeut) om råd angående detta, för att vara på den säkra sidan. Hon var inte helt inläst på detta just vid amning, men trodde inte att det skulle vara farligt att testa periodisk fasta en kortare tid så länge man får i sig mycket energi och näring.

Så testa om ni är nyfikna! Tycker helt klart att det var värt det bara för att stabilisera sötsuget. Och för att jag kände mig striktare med att inte äta sent på kvällen – råden är ju att inte äta 2-3 timmar innan man går och lägger sig för att kroppen ska få total vila under natten (och inte behöva bearbeta mat).

Puss!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Juni: Det bästa från månaden

Juni har varit en kanonmånad på alla sätt och vis. Vädret har varit magiskt, jag har sovit rätt bra (!), firat midsommar, träffat massa nära och kära, sett Stella utvecklas men framförallt har jag känt mig harmonisk. Jag börjar finna mig själv i rollen som mamma på något sätt och gjort det bästa jag kan av varje dag. Och det är verkligen inte ofta jag känner så! Måste vara hög på sommar och bebis.

Här är några andra godbitar från juni.

Podd

Robin Sharmas podd Mastery Sessions och avsnittet “4 truths to grow self-love”. Så sjukt bra, tar med mig mycket från det avsnittet. Finns HÄR!

Bok

100 saker som gör mig lycklig. En bok där man skriver ner massa saker som gör en glad, helt enkelt!

Serie

DNA på SVT Play. Har en grej för krimserier och den här danska serien var sinnessjukt spännande och bra.

Låt

Mad World med Twelve feat XOV den påminner lite om en låt från The OC som jag älskade, fast med ett mer modernt beat. Den har fastnat i mitt huvud iallafall, gillar skarpt!

Craving

Marabou premium chokladen som är fylld med kokos. Herregud vad god den är.

Favoriträtt

Alltså jag måste säga den här smoothien(klick) om man kan kalla det för rätt? Haha. Jag dricker den i alla fall flera gånger i veckan. Älskar.

Hudvård

Min ögonkräm från Filorga. Känner mig alltid lite fräschare när jag applicerar den på morgonen hehe. Finns HÄR (annonslänk).

Makeup

Utan tvekan Lumenes CC Cream. Använder den varje dag! Finns HÄR (annonslänk).

Plagg

Baddräkt tror jag? Det har ju varit så galet varmt så jag har typ bott i min.

 

Aktivitet

SUP Yoga! Testade det häromdagen och shit vad härligt det var. Och lika härligt att bara paddla. Kommer helt klart bli fler omgångar i sommar.

Citat

“Get into the habit of asking yourself: Does this support the life I’m trying to create?”.

Affirmation

Allt jag behöver för att uppnå mina mål finns inom mig.

*

På FORNI kan ni ta del av mina och de andra pinglornas val inför Juli! (klick)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *