Tranås och första tanden

Hej godingar. Har ni en härlig helg? Vi tog bilen ner till Tranås i fredagskväll. Är alltid lite nojig över att åka så sent med tanke på Stellas sömn och att det är så viktigt med sovrutiner. Just nu är ju sömnen kaos. Det kan väl knappt bli värre dock så tänker att rutinerna får avvika ibland, precis som dom gör för oss vuxna.

Jag läste någonstans att sömnen är superviktig för bebisar just för att utveckla deras immunförsvar ordentligt. Ni kan ju bara tänka er hur nojig jag blir? Även om tidsintervallet från att hon somnar tills att hon vaknar ofta är runt 11-12 timmar så är det ju en himla massa uppvak där i mellan. Och jag blir frustrerad över att vi kämpat med det här i två månader nu.. både för min och hennes skull. Jag har alltid tolkat det som att det är behovet av närhet som styrt det här, och säkert i kombination med tillväxtperioder. Men vet ni vad, nu är första tanden är på g! Jag anade att något var på gång när hon hade varit extra ledsen på nätterna och mycket riktigt såg jag något litet, litet som stack upp ur tandköttet. Det var inte helt lätt att inspektera när Stellas favoritsyssla är att stoppa saker i munnen och tugga på dem men tillslut lyckades jag haha. Så just nu tror jag att detta är vad som spökar med sömnen mest men faktumet kvartår ju att hon vill ha bröstet en gång i timmen, minst.

Så den här Tranås vistelsen har blivit fokus återhämtning. Igår sov jag två timmar mitt på dagen och sedan somnade vi ändå vid 22. Har försökt spendera tid utomhus trots det tråkiga vädret och fick till och med till ett träningspass för första gången på jag vet inte hur länge? Och bäst av allt är att få tiden till yoga en stund varje dag, när någon kan passa Stella och jag får tillfället att connecta med mig själv och känna total närvaro i yogan. Magi.

Nu ser jag fram emot en ny vecka! Har haft riktigt dåliga kostvanor på senaste med massa småätande. Jag har inget problem med småätande i sig om det är en rimlig mängd men för mig innebär det tyvärr ofta att jag blir ur balans. Och vad jag verkligen vill och behöver just nu är att känna mig i balans. Både med kost, återhämtning, spirituellt och motion. Så det är mitt mission denna veckan. Har ni några mål för er hälsa? <3

Jag hoppas att ni får världens härligaste start på veckan. PUSS!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

FORNIS WELLNESS COACH

Jag älskar att experimentera med recept och det mesta inom hälsa. Jag är ju ändå utnämnd till kontorets wellnesscoach på FORNI - min drömtitel! I april 2020 blev jag mamma till världens goaste lilla tjej och försöker nu hitta balans mellan intressen och mammalivet.

Dags att sluta amma?

Hej finingar. Jag funderar på om det är dags att lägga ner amningen. När slutade ni som har barn amma?

Ända sedan jag blev gravid har jag fått frågan om hur länge jag tänker amma och jag har alltid svarat “så länge det går bra”. Har egentligen aldrig riktigt förstått hur man ska kunna planera det med sitt första barn för man vet ju ingenting om amningsupplevelsen.

Men nu känner jag att det är dags. Jag har fått fyra mjölkstockningar (inklusive feber och frossa) inom loppet av en månad, när vi är bland folk kan Stella inte fokusera på att äta (allt annat är ju så intressant) och helt ärligt är jag trött på amningskläder, även om det inte direkt är en avgörande faktor.

Det känns liksom lite läskigt att sluta. Eller läskigt är väl fel ord, men varken jag eller Stella vet ju något annat än att amma. Det finnas så många frågetecken med i bilden: hur ska nätterna bli? Kommer mina bröst explodera? Hur meckigt kommer det bli att ha med mat till henne överallt? Och framförallt, hur kommer hennes humör bli när hon inte får tutte? Haha!

Nästa vecka blir Stella sex månader (herregud redan??) så tänker att vi stegvis börjar trappa ner då, så får vi se hur det går helt enkelt. Baby steps. Jag ser iallafall väldigt mycket fram emot att vara lite mer fri! För man blir ju låst som en 24/7 matmaskin såklart, även om det varit mysigt att amma.

Anyhow, behöver verkligen era tips för att få en smidig övergång. TACK på förhand <3

  1. Heltidsammade i 3 månader men pumpade en del måltider som min dotter fick i flaska. När det gick galant så introducerade vi ersättning och med tiden fick hon mer ersättning än mjölk. Nu är det full rulle med smakportioner istället 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Små ting jag gör för kropp och knopp

Innehåller annonslänkar

Låt oss prata lite hälsa, shall we? Mitt syfte med både blogg och instagram är ju just att inspirera er till att prioritera er hälsa. Sen gör vi ju alla det på olika sätt! Någon snöar in på en viss typ av kost, en annan träning och en tredje mindfulness. Det finns ju hur mycket som helst på detta spår, men det jag verkligen vill prata om är livsstilen. Oavsett vilka träningspass man kör eller hur ofta man mediterar så finns det ju vissa små saker som hjälper en på vägen till en sund livsstil. Så jag tänkte berätta för er om de saker som har fått mig att må bättre och känna mig mer balanserad i vardagen – bortsett från att äta sund mat, för det har ni ju koll på vid det här laget!

Ta hand om musklerna

Nu snackar jag inte styrketräning (även om jag tycker det är härligt) utan hur man tar hand om musklerna på andra sätt. Att få ont i nacken och ryggen känns som vår tids stora dilemma och inte är väl det konstigt, så många av oss sitter framåtböjda framför datorn. Sedan jag började använda foam roller varje morgon mår min kropp otroligt mycket bättre eftersom den hjälper till att massera ömma punkter som är svåra att nå själv.

Förutom foam roller så har jag tagit magnesium varje kväll i över ett år och skulle aldrig någonsin kunna tänka mig att sluta med det. Magnesium är nämligen muskelavslappnande och även om jag inte styrketränar på gymmet för tillfället så är det ju ett träningspass i sig att bära runt på en åtta kilos bebis. Låt oss säga att musklerna behöver lite hjälp på traven. Så rekommenderar detta STARKT! Ibland lyxar jag till det med ett bad och har i magnesium badsalt – det är en dröm för ömma muskler kan jag lova.

Connecta med andningen på morgnen

Att ta djupa andetag är ingenting jag tar för givet. Faktum är att jag nog inte tar särskilt många djupa andetag förutom när jag påminner mig själv.

När vi bara tar ytliga andetag får hjärnan oftast inte tillräckligt med syre, vilket bidrar med både trötthet och minskad energi. Det slutar oftast med att jag blir påmind när huvudvärken tränger sig på eller när jag börjar känna mig stressad och obalanserad.

Därför finns det nog ingenting som ger mig en så bra start på dagen som att connecta med mitt andetag (utom möjligtvis kaffe). För om jag tar mig ett par minuter på morgonen för att bara andas så följer det tänket med mig genom resten av dagen. Jag påminns om andningen när jag är ute och går, sitter och jobbar eller bär runt på en ledsen bebis och känner mig närvarande. Jag känner ett starkare fokus och reflekterar över saker och ting på ett mer sunt sätt.

Spendera mer tid i naturen

Jag älskar en skogspromenad i krispig höstluft men inte så mycket för själva aktivitets skull utan snarare för hur det påverkar mitt sinne. Ju mer tid jag spenderar utomhus, desto mer kommer jag ner på jorden och börjar reflektera över livet Jag tror att naturen kan påverka vårt sinnestillstånd på en så mycket djupare nivå än vi kan ana. Behöver lite skog i mitt liv så ofta jag får tillfälle <3

magnesium // foam roller // gua sha // lavendelolja // epsomsalt // CBD-olja // yogamatta

Läsa självutveckling

Det största jag gjort för mitt mind är att börja läsa mer självutvecklingsböcker. Det har hjälpt mig känna mig mer connectad med mig själv och min omgivning och bli mer närvarande i mina känslor. Och framför allt så har det fått mig att fokusera mindre på vad som är rätt enligt resten av världen och istället på vad som känns rätt för mig. Jag är aldrig så grundad och trygg i mig själv som när jag läser några sidor ur en sådan bok på kvällarna. Det jag tar in hänger liksom med mig genom dagarna och jag känner mig som den bästa versionen av mig själv.

Poddar på samma spår ger samma resultat för mig. Min favorit alla gånger är Robin Sharma på temat, både i bok-och poddformat.

Prioritera avslappning

Idag är sömn, återhämtning och avslappning något jag inte kompromissar med. Eller ja, sömnen är ju faktiskt som bortblåst nu med bebis men då prioriterar jag att gå och lägga mig tidigare istället. Men just det här att fokusera på återhämtning istället för kortsiktig njutning (scrolla på telen, kolla på tv) gör att jag blir utvilad på en djupare nivå och oftast har jag då också mer energi.

Det betyder inte att jag aldrig kollar på tv för länge, för det gör jag absolut. Men oftast inte när jag är stressad och trött ända in i märgen – då behöver jag få meditera, ligga i badet eller helt enkelt sova tidigt. Och jag droppar mer än gärna lite lavendelolja i min diffuser, eftersom lavendeldoften verkar avslappnande.

Jag har också blivit helt kär i att använda min gua sha på kvällarna eftersom den stimulerar musklerna i ansiktet och nacken, så att jag blir mer avslappnad. Det sparar mig en himla massa spänningshuvudvärk! Och på tal om kvällsritualer så tar jag CBD-olja när jag har svårt att sova, då somnar jag nästan alltid på ett kick efteråt. Lifesaver!

Motionera mera

Sist men inte minst, den tråkiga punkten. Motion, träning, rörelse. Men det är ju så att vi stimulerar så mycket bra hormoner när vi rör oss så det är inte så konstigt att det påverkar måendet så positivt. Jag tror inte att det finns någon mirakelträning, jag tror man måste få göra precis det som känns bäst för en själv oavsett om det är den hetaste träningsformen eller klassiska promenader. Du vet bäst vad DU mår bra av.

*

Det måste inte vara allt eller inget!

Bara för att man är en hälsosam person så behöver man inte avstå från livets alla frestelser. Vad vore alla gröna juicer, yogapass, bowls och raw-godis om man inte kunde unna sig en rejäl godispåse eller pizza ibland? Eller en dag framför tv:n? Jag la väldigt stor vikt vid detta förr, att jag hade “misslyckats” om jag inte tränat en dag när jag hade tänkt eller om jag hade ätit en glass när resten av dagen varit hälsosam. Jag mår så mycket bättre och har en sundare inställning till livet nu när jag förstår att det är balans som är nyckeln.

Det måste inte vara allt eller inget, det måste inte vara några regler alls. Det enda som är viktigt är att man förstår vad man mår bra av och försöker få in det i sitt liv. Regler gör det oftast bara mer komplicerat, och ens hälsa ska väl inte behöva komma med jobbiga krav, tycker jag,

<3

  1. Jag har just hittat till din blogg. Är betydligt äldre än dig, men tänker väldigt mycket samma som du gör om hälsa, mentalt och fysiskt. Önskar jag haft mer av det tänket och kunskapen när jag var yngre. Men bättre sent än aldrig! Du inspirerar mycket, ville jag bara säga! =)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

The social dilemma

Hej finingar!

Sömnbristen har nästan tagit kol på mig senaste dagarna. Stod i köket och grejade med halloweenrecept idag (de kommer på FORNI soon!) och kom på mig själv med att göra den ena knasiga saken efter den andra. Kan ni ens tänka er att jag ville lägga ett chokladflarn i vit smält choklad, så att chokladflarnet skulle bli täckt med den vita? Givetvis smälte de samman och jag stod och kollade på sörjan i nån minut innan jag började skratta så jag grät. Nivån liksom????

Så ja, jag känner mig lite som ett ufo för stunden. Somnade halv tio igår för att varenda led i min kropp skrek av utmattning. Tyvärr fick jag inte många timmars sömn ändå men jag försöker se framför mig hur jag en dag ska vakna upp och inse att jag fått sova i princip hela natten. Det är målbilden som får mig att orka.

Men från en sak till en annan!

Igår tittade jag på The Social Dilemma på Netflix. Har ni sett den? Jag har lite svårt att förklara vad den handlar om på ett bra sätt känner jag, men i princip så får man en förståelse för hur alla stora tech-bolag samlar på sig information om oss användare av sociala medier. Jag har redan fått en inblick i detta när jag pluggade marknadsföring och gick på en del föreläsningar men nu kände jag bara herregud(!) vad sjukt detta är. Ni vet den där obehagliga känslan i magen. Jag ska inte säga för mycket men jag rekommenderar alla att titta på den här dokumentären och skapa sig en egen uppfattning.

Hur som helst så gav den både en och annan insikt och nu har jag raderat en massa appar och stängt av alla push-notiser på telefonen. Att minimera mitt användande av sociala medier känns som the right thing to do, även om jag älskar tex Instagram så är det ju en hårfin gräns när det blir för ofta. Jag söker ofta inspiration både där och på pinterest men kan känna att det ibland gör det motsatta – hindrar mig från att vara kreativ och tänka själv.

Nu ska jag dricka upp min smoothie och ta en kopp kaffe innan lilltjejen vaknar fån sin nap. Senare ska jag och Rebecka gå på Hatha Yoga, behöver jag ens säga att jag ser fram emot den stunden så mycket så jag spricker? FY fan vad härligt.

Puss på er<3

Föresten, om ni vill använda en annan sökmotor än google som inte samlar på sig data så finns Qwant!

 

  1. Har också sett den dokumentären och efteråt stängde jag av push-notiser. Sjukt skrämmande tycker jag hur de samlar på sig data. Tyvärr har jag satt på vissa, typ instagram för jag glömde totalt bort att gå in i appen haha. Kanske rätt bra i för sig! Detox liksom 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Oktober Wishlist

Innehåller annonslänkar

När man är hemma med bebis är det svårt att låta bli att granska nätet efter fina saker. Även om man bara kollar! Och eftersom jag har boat in mig här så är det just mysiga hemmagrejer som fångar min uppmärksamhet. Vill bara mysa runt i denna fina pyjamas och tofflorna hela hösten! Och bära solglasögon som matchar höstlöven ihop med mörka naglar när jag är på språng.

Hösten är bra mysig ändå<3

pyjamas, tofflor, huvtröja, vantar, nagellack, serum, solglasögon, halsband

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *